Hoe innovatief rond eenzaamheid ben jij?

Hoe belangrijk is innovatie rond eenzaamheid?

Rogers maakte het in marketingland overbekende innovatiemodel. Hij deelde mensen in naar hun geneigdheid nieuwe dingen te accepteren. Zoals je in het plaatje hieronder kunt zien, bestaat maar 2,5 % van de mensen uit pioniers. (Gezien mijn ideeën over eenzaamheid kun je gerust stellen dat ik er daar een van ben.) Dan is er bij de introductie van iets nieuws altijd maar een klein groepje mensen dat meteen enthousiast is. Zo’n 13 %. Pas daarna komen de vlotterikken, en daar achteraan komen de schapen die over de dam komen als er al anderen aan de overkant staan. Achteraan komen de mensen die altijd de hakken in het zand zetten als er iets nieuws komt. ‘Wat een onzin, we hebben het altijd zo gedaan’ is hun mantra. Dat zijn de mensen die nu nog geloven in een platte aarde.

Je ziet het hier in de tekening die ik maakte op een servetje:

Het innovatiemodel van Rogers i realtei tot de aanpak van eenzaamheid

Innovatief in eenzaamheid

Al is de methodiek Creatief Leven al meer dan tien jaar her en der in gebruik, het hoort nog steeds tot de meest innovatieve manieren van eenzaamheid aanpakken. Innovatief in die zin dat het een cursus is, mensen leren er dan ook noodzakelijke dingen. Innovatief in de zin dat het gebruik maakt van de kennis van hersenveranderingen die veroorzaakt worden door eenzaamheid. En niet minder innovatief in het gebruik van specifieke gesprekstechnieken die mensen optimaal de kans geven zich beter te gaan voelen. 

Waar sta jij?​

Waar hoor jij bij als het gaat om de aanpak van eenzaamheid?​ Heb jij een frisse blik? Geloof jij nog in een platte aarde? Geloof jij nog in dat het wel goed komt als we maar zorgen voor meer contactmogelijkheden? Als het voor jou tijd is voor een nieuwe start, en je wilt echt deskundig worden in de aanpak van eenzaamheid, besef dan dat de eerste 13,5% pas nu aan de beurt zijn. Je hoort als je je nu gaat bekwamen dus nog steeds tot de aller-vlotsten, de mensen met visie, die snappen dat het anders moet en die willen leren hoe het anders kan. Veel anderen zullen de boot gaan missen. Zij zullen niet de kennis hebben van eenzaamheid die henzelf of hun dierbaren kan helpen. Zij zullen niet in staat zijn professioneel goed te handelen als het gaat om de aanpak van eenzaamheid. Zij zullen hun cliënten teleurstellen. 

Jij leest dit niet voor niets. Hoe innovatief ben jij? Wil jij ook meer kunnen en kennen? Je specialiseren? Je aarzelt misschien. Neem dan gewoon contact op, dan praten we over je twijfels. Komt goed!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest