fbpx

Contact met de wereld – gastblog van Sander Goethals – en nu eens niet over eenzaamheid

door | - Praktijk, - Professionals

Wil je anderen helpen en daarvoor een vergoeding krijgen, dan heb je contact nodig met de wereld. Om een baan te vinden of om klanten te krijgen. Zo simpel is het. Hoe doe je dat? Hoe krijg je dat contact? Lees het hier in het gastblog van Sander Goethals.

De somberheid valt als een zware deken over Paulien heen. Ze voelt zich onbegrepen, ongehoord en ongewenst. Al dagen staat haar website online maar haar mailbox blijft leeg en de stilte vult de ruimte zodanig dat deze haast tastbaar is.

Het roer gaat om

Paulien heeft twee maanden geleden besloten om het roer om te gooien en als coach aan de slag te gaan. Ze had al een HR opleiding en meerdere jaren ervaring als HR Business Partner bij een groot bedrijf. 

Contact maken met mensen, ze doorgronden en weer op de rit krijgen van hun leven is waar haar hart sneller van gaat kloppen. Ze wil dolgraag mensen helpen, van betekenis zijn en een bijdrage leveren.  Waarom gebeurt er nou niets?

Het is misschien wel het grootste taboe in onze maatschappij. Als het even niet zo goed met je gaat, als je even niet joviaal kan roepen dat je het “lekker druk” hebt. Zeker ondernemers die, over het algemeen, niet bepaalt stil zitten. Als juist deze types moeten toegeven dat al hun inzet en bedrijvigheid niets opleveren, pijnlijk. 

Tijd voor actie

Zo ook Paulien. Ze heeft een keuze gemaakt en is in actie gekomen. Ze heeft in 2 maanden een bedrijf opgericht, een mailadres aangemaakt en een website laten maken. Haar intenties zijn oprecht en haar motivatie hoog. Ze heeft het haar vak gemaakt om echt contact te maken met anderen en toch lukt het haar niet om mensen te overtuigen voor haar coaching te kiezen.

Ze gaat er eens goed voor zitten, pakt een grote mok thee erbij en gaat aan het tekenen op het lege vel voor zich. Het eerste is een poppetje dit is de klant. Ze staart naar de lijntjes die ze getrokken heeft en fluistert zacht “hoe ga ik met jou contact maken?”. Hmm de woorden “ik met jou” blijven in haar hoofd nagalmen en ze tekent nog een poppetje. Hierin zet ze de tekst ‘IK’. 

Lijntjes

Dan komt er een lijntje tussen de twee poppetjes. Maar ja, wat gaat er over het lijntje tussen Ik en klant? Welk deel van Ik zit de klant op te wachten? Wat speelt er eigenlijk bij die klant? En er wordt een grote cirkel om het eerste poppetje gezet. Ze loopt vast want er kan van alles spelen bij de klant waar ze bij kan helpen.  

Ze neemt een grote slok en haar aandacht verspringt naar iets anders in de tekening. Hoe moet dat lijntje er eigenlijk uit komen te zien? Dat is toch haar website? Maar zijn haar klanten wel zo handig met internet eigenlijk? Als ze online zijn waar kijken ze dan naar of waar zoeken ze dan op? 

De onvermijdelijke dip

Ze wordt er moedeloos van. Dit roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Ze besluit alle vragen die opkomen ook op het vel te zetten en er op een later moment nog maar eens naar te kijken. Eerst maar even een flinke wandeling maken ter inspiratie en dan met een frisse blik er weer tegenaan.

Het zelfstandig ondernemerschap zit vol met vragen, hobbels en frustratie. Jezelf leren kennen en vervolgens dat deel uitdragen waar de wereld op zit te wachten is niet zoveel anders dan het standaardcommunicatie model van Zender en Ontvanger met een lijntje waar de boodschap overheen gaat. Dat is wat je als coach/trainer ook continue over hebt en beheerst.

Een stappenplan!

Als je worstelt met je marketing ga dan eens aan de slag met de volgende stappen:

  • Stap 1: trek echt even 3 uur hiervoor uit. Pak een stevige kop thee (of iets anders) en een paar vellen papier waar je naar harte lust op kan schetsen en kladderen. 
  • Stap2: begin met het schetsen van ‘de ander’ wie is de ontvanger van jouw boodschap? Wat speelt er bij hem of haar? Wat zijn uitdagingen, dromen, doelen of problemen die actueel zijn? Als je het niet weet doe dan onderzoek op fora, social media, tijdschriften of andere bronnen die relevant zijn om erachter te komen wat jouw doelgroep bezig houdt.
  • Stap 3: schrijf eens (in steekwoorden) uit wie jij bent. Wie ben je als coach? Wat zijn je drijfveren? Waar sta je voor? Wat is je expertise? Waar wil je mensen bij helpen? 
  • Stap 4: bedenk welk deel of welk aspect van jezelf relevant kan zijn voor potentiële klanten en realiseer je hierbij dat je daar ook een fasering in aan kan brengen. Wat is de eerste indruk die je wilt achterlaten? Wat wil je daarna vertellen en hoe ga je vervolgens verder de inhoud in.
  • Stap 5: schrijf eens je “over mij” pagina van je website met de informatie uit de vorige stappen of neem een promo video van maximaal 2 minuten op waarin dit allemaal samen komt. 

Optionele stap: wil je hulp bij het beantwoorden van deze vragen? Kijk dan eens op www.ondernemenvoorcoaches.nl  hier vind je video’s, artikelen en een gratis online mini training om je op weg te helpen. Liever maatwerk? Ik ga, als business coach voor coaches, graag met je aan de slag! 

Geniet van het ondernemerschap! 

Sander Goethals